Bokseropstand  rond 1900                                                Boxer Rebellion about 1900                                                               义和团运动

Vuisten der Gerechtigheid en Eensgezindheid), zg Boksers..Boxers

Bewapende christenen, Weaponed Christians

Boksers Boxers

Kerkje ter Pijnbomen..Church build by French Lazarists.

Chinese spotprent.Chinese cartoon

Wachttoren OLV ter Pijnbomen
Watchtower  OLV Pins.

Qing dynastie wapen /
 weapon Chinese emperor

Qing dynastie omvang

De Qing-dynastie (Chinees: 清; pinyin: Qīnɡ), ook wel Mantsjoe-dynastie, was de laatste keizerlijke dynastie van China. Zij volgde de Ming-dynastie in 1644 op en werd zelf vervangen door de Republiek China in 1912. English:
The Qing dynasty (Chinese: 清; pinyin: Qīnɡ), also known as the Manchu dynasty, was the last imperial dynasty of China. It succeeded the Ming dynasty in 1644 and was itself replaced by the Republic of China in 1912

                             Ferdinand Hamer

Boksersoproer rond 1900.

Na de Chinees -Japanse oorlog van1894-1895 werden de Europeanen steeds roekelozer.
Vooral de laatste vijf jaar van de negentiende eeuw waren de Duitsers ambitieus.
Keizer Wilhelm II reageerde onmiddellijk toen in 1897 in de provincie Shandong twee missionarissen van de Duits-Nederlandse gemeente Steyl werden vermoord.
De Duitse marine bezette een deel van de kust van Shandong.
Wilhelm II besloot het gebied voor zijn land te annexeren. Het was het begin van een race tussen de Europese machten om nieuwe gebieden in het Verre Oosten te verwerven.
Ook de rol van antiwesterse geschriften speelden een rol in een toenemende demonisering van met name Christenen.
Van de antichristelijke traktaten die aan het einde van de negentiende eeuw in China zijn gepubliceerd, was de meeste invloedrijke een boek genaamd ‘A Record of Facts to Ward off Heterodoxy’ (dwaalleer is een leer die afwijkt van de officiële)
Deze traktaten werden door volksgeloof (bijgeloof?) versterkt.
Voorbeeld: De ogen van kinderen zouden worden gebruikt door missionarissen voor het vervaardigen van medicijnen.
De Chinese regering kon niet voorkomen dat de Britten en Fransen delen van hun rijk in handen kregen. Ze konden de onderdanen ook niet beschermen. De mensen moesten steeds meer hun eigen leven organiseren.

Dat was het begin van de zogenaamde bokseropstand. Tijdens de oorlog met Japan werden Chinese troepen vanuit het binnenland naar de kustgebieden overgebracht.De moslims in het noorden voelden zich onderdrukt.
Toen de troepen weg waren, kwamen ze opnieuw in opstand. De missionarissen voelden zich bedreigd door deze opstand. Ze besloten dikke muren met wachttorens te bouwen rond enkele van hun christendorpen en missie posten.

Indien nodig zouden de vaders zich nu kunnen verschansen in wat leek op middeleeuwse forten.
Het bekendste slachtoffer van de opstand was de uit Nijmegen afkomstige bisschop Ferdinand Hamer.
Hij werd op een vreselijke manier om het leven gebracht.
De 'I Ho Ch'uan' (Vuisten der Gerechtigheid en Eensgezindheid), door westerlingen kortweg 'Boksers' genoemd, vormden een militant genootschap van Chinezen die in opstand kwamen tegen de grote invloed van het Westen.
*Opiumoorlogen: Tussen 1839 en 1860 werden twee opiumoorlogen uitgevochten tussen Groot Brittannië en China.

Aanval op OLV ter PIJNBOMEN  november 1900

“Iedereen stond in de startblokken.Met lawaai van beide kanten begon de strijd. “De helpers van de Boksers, die zich in de pagode en in de huizen van de brikkenbakkers verschanst hadden, openden met hun kanon-geweren het vuur.
Dat was het teken voor de aanval.  Aanstonds antwoordden de mannen van de noordooster toren met een wel-onderhouden geweergeknetter. Vooral de wakkere mannen van de ‘Onder pagode’ schoten er met hun Mauser-geweren dapper op los. De missionarissen hielden de regie in handen.
“De mannen met hun Mausers hadden onvoldoende kardoezen [munitie] om met die moeilijke wapens te oefenen. Al hun kogels vlogen over de vijanden heen. De Boksers waren bovendien goed beschermd door de sorghum-velden(graanvelden) waarachter zij zich schuilhielden.
De kanon-geweren van de vijanden schoten blijkbaar alleen met los kruit om ons maar schrik aan te jagen en ons op te hitsen veel kardoezen nutteloos te verschieten. Om deze reden deden wij alle geschut een tijdje staken.
 Het tij keerde ten voordele van de christenen. Eensklaps nam het gevecht een andere wending. Door het verdubbeld geschut van de noorderforten kregen de vijanden het wat te warm. Ze trachtten zoveel mogelijk achter de steenoven te geraken.
Maar zij hadden buiten de waard gerekend. Onze confrater die de ooster loopgracht aanvuurde kreeg ze in het oog en zijdelings ook onder schot.
‘Mannen’, riep hij zijn strijders toe, ‘het is tijd. Maak nog een kruisje en dan één schot één man’. Honderdduizend kanons, daar brak een welberaamd salvo los. Al snirpende vloog het moordend lood door de sorghum. (=Graan) De afstand was vijfhonderd meter. Bovendien deed het hoge sorghum nogal wat kogels verloren gaan. Anders zouden heel wat vijanden hun euveldaad met de dood bekocht hebben.” Ook Willem Meijer beschreef in zijn brief de aanval en bevrijding van zijn missiepost.          Brieven van en over Willem/Letters about /from Willem

Vestingmuren OLV ter Pijnbomen/Walls des Pins

Kerkje OLV ter Pijnbomen/Church at the Pins

ENGLISH:

Boxing riot around 1900.

After the Sino-Japanese War of 1894-1895, Europeans became increasingly reckless.
The Germans were especially ambitious in the last five years of the nineteenth century.
Emperor Wilhelm II reacted immediately when two missionaries from the German-Dutch community of Steyl were murdered in Shandong province in 1897.
The German navy occupied part of the Shandong coast.
Wilhelm II decided to annex the area for his country. It was the beginning of a race between European powers to acquire new territories in the Far East.
The role of anti-Western writings also played a role in an increasing demonization of Christians in particular.
Of the antichristian tracts published in China in the late nineteenth century, the most influential was a book called "A Record of Factsto Ward off Heterodoxy."
These tracts were reinforced by popular belief (superstition?).
Example: Children's eyes would be used by missionaries to make medicine.
The Chinese government was unable to prevent the British and French from gaining control of parts of their empire. They could not protect the subjects either. People increasingly had to organize their own lives.

That was the beginning of the so-called Boxer Rebellion. During the war with Japan, Chinese troops were transferred from the interior to the coastal areas. The Muslims in the north felt oppressed.
When the troops were gone, they rebelled again. The missionaries felt threatened by this uprising. They decided to build thick walls with watchtowers around some of their Christians.
If necessary, the fathers could now entrench themselves in what appeared to be medieval fortresses.
The most famous victim was Bishop Ferdinand Hamer from Nijmegen.
He was killed in a terrible way.
The 'I Ho Ch'uan' (Fists of Justice and Unity), simply called 'Boxers' by Westerners, were a militant society of Chinese who rebelled against the great influence of the West.
*Opium Wars: Two opium wars were fought between Great Britain and China between 1839 and 1860.

CHINESE
1900 年左右的拳击暴动。

1894-1895 年甲午中日战争后,欧洲人变得越来越鲁莽。

德国人在十九世纪最后五年尤其雄心勃勃。

1897 年,两名来自德国-荷兰社区施泰尔的传教士在山东省被谋杀,威廉二世皇帝立即作出反应。

德国海军占领了山东沿海的部分地区。

威廉二世决定将该地区吞并为其国​​家。这是欧洲列强争夺远东新领土的竞赛的开始。

反西方著作的作用也在日益妖魔化基督徒方面发挥了作用。

在十九世纪末在中国出版的反基督教小册子中,最具影响力的是一本名为《抵御异端事实记录》的书。

这些小册子得到了民间信仰(迷信?)的强化。
例如:传教士会用儿童的眼睛来制造药物。
中国政府无法阻止英国和法国控制其帝国的部分地区。他们也无法保护臣民。人们越来越需要组织自己的生活。

这就是所谓的义和团运动的开始。在与日本的战争期间,中国军队从内陆转移到沿海地区。北方的穆斯林感到被压迫。
军队撤离后,他们再次造反。传教士们感到这次起义的威胁。他们决定在一些基督徒周围修建厚厚的墙和瞭望塔。
如果有必要,教父们现在可以在看起来像中世纪堡垒的地方筑巢。
最著名的受害者是奈梅亨的费迪南德·哈默主教。
他被残忍地杀害了。
“义和拳”(正义和团结的拳头),被西方人简称为“义和拳”,是一个反抗西方强大影响的中国好战社会。
*鸦片战争:1839年至1860年间,英国和中国之间发生了两次鸦片战争。